Läckage är något de flesta båtägare förr eller senare stöter på. Oavsett om du har en sprillans ny båt eller en äldre trotjänare, är det viktigt att veta hur man hittar och åtgärdar läckor. Med rätt kunskap och lite tålamod kan de flesta läckage hanteras effektivt.
Läckage ombord – Så hanterar du problemet
Jakten på läckan
Att hitta källan till ett läckage kan vara en riktig detektivutmaning. Det är nämligen inte alltid så att vattnet visar sig precis där läckan sitter. Jag minns själv en gång när jag upptäckte vatten på babordssidan, men efter en del letande visade det sig att den verkliga boven i dramat var ett läckande fönster på styrbordssidan. Båten lutade nämligen en aning! En liknande erfarenhet delades av en båtägare i ett forum, vilket visar att detta är ett vanligt fenomen. (källa).
Systematisk felsökning
Börja med att torka upp allt vatten. Sedan är det dags att ta på sig detektivhatten och undersöka. En ficklampa och en liten spegel är ovärderliga verktyg för att komma åt i trånga utrymmen. Känn efter fukt med fingrarna, speciellt på ställen som är svåra att se. Pappershanddukar är också din vän – torka av misstänkta områden och håll utkik efter var fukten först dyker upp. (källa).
Vanliga läckagepunkter
Vissa ställen på båten är mer benägna att drabbas av läckage än andra. Här är några av de vanligaste bovarna:
Skrovgenomföringar
Allt som går genom skrovet, såsom ventiler, slangar och givare, utgör en potentiell risk. Kontrollera noga att tätningarna är hela och att allt sitter som det ska.
Roder och propelleraxel
Packboxar och tätningar runt roder och propelleraxel kan börja läcka med tiden. En regelbunden kontroll är A och O.
Kölbultar (segelbåtar)
Om du har en segelbåt är det extra viktigt att hålla ett öga på kölbultarna. Minsta lilla läckage här kan vara ett tecken på ett större problem.
Drivsystem (motorbåtar med drev)
Har du en motorbåt med drev? Då kan läckaget komma från U-leder eller bälgarna på drevet. En titt under motorfästet kan avslöja boven.
Slangar och rörsystem
Glöm inte att kontrollera alla slangar och rör. Sprickor, läckage vid anslutningar och korrosion är vanliga problem. Se över hela systemet regelbundet, speciellt de rör som är kopplade till sjövattensystemet, då dessa är extra utsatta. (källa).
Mantågsfötter
Dessa är särskilt utsatta på båtar med sandwichdäck. (källa). Ofta behöver man göra en ordentlig förstärkning. Ett bra tips är att försiktigt gräva ur det gamla kärnmaterialet runt bultarna med hjälp av en insexnyckel monterad på en borrmaskin. Fyll sedan håligheten med en stark epoxiblandning, gärna förstärkt med glasfiberfiller. Detta skapar en solid grund som motverkar att däcket trycks ihop.
Rutor och däcksluckor
Åldrade tätningslister och rörelser i båten kan orsaka läckage runt rutor och däcksluckor. (källa). Demontera, rengör noga och täta om med marint tätningsmedel för bästa resultat.
Dags att åtgärda
När du väl har lokaliserat läckan är det dags att ta itu med problemet. Ibland krävs det att båten tas upp på land, men många mindre läckor kan du faktiskt fixa själv.
Läckage i aluminiumbåtar
Aluminiumbåtar är robusta, men de har ofta problem med läckande nitar. För att åtgärda detta kan du använda ett epoxibaserat tätningsmedel som är speciellt framtaget för ändamålet. Det är viktigt att välja ett tätningsmedel som är flexibelt, vattentätt och tål de påfrestningar som en aluminiumbåt utsätts för. (källa). Dessa tätningsmedel appliceras ofta enkelt med en fogpistol. Vid större problem, eller om nitarna är kraftigt korroderade, kan de behöva bytas ut. (källa). Det innebär att du borrar ur den gamla niten, applicerar nytt tätningsmedel och fäster en ny nit.
Läckage i glasfiberbåtar
För mindre hål och sprickor i glasfiber är tätningsmedel en smidig lösning. Det finns en uppsjö av marina tätningsmedel och epoxibaserade alternativ att välja mellan. (källa). A och O är att se till att ytan är ordentligt rengjord och torr innan du applicerar tätningsmedlet. Vid lite större hål kan du behöva använda en blandning av lamineringsepoxi och mikroglasballonger. (källa). Lamineringsepoxi är ett starkt tvåkomponentslim, och mikroglasballongerna gör blandningen lättare och enklare att slipa. Försänk hålet, fyll med blandningen och låt det härda ordentligt.
Större skador i glasfiber
Vid större hål, sprickor, eller om du misstänker att skadan går djupare, krävs mer omfattande åtgärder. Då behöver du slipa det skadade området, laminera med epoxi och glasfiberväv och sedan spackla. (källa). Använd gärna epoxispackel för bästa resultat, det fäster bättre på den reparerade ytan. När det kommer till ytbehandling är det viktigt att välja rätt produkter. Använd epoxi- eller uretanbaserad färg, och undvik polyesterbaserad topcoat, som fäster sämre på epoxi. (källa).
Byte av komponenter
Ibland är den bästa lösningen att helt enkelt byta ut en trasig genomföring, slang eller ventil. Att snåla på säkerheten är aldrig en bra idé.
När du behöver professionell hjälp
Är skadan stor, eller om du känner dig osäker på hur du ska gå tillväga, tveka inte att kontakta en professionell båtreparatör. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra, speciellt när det gäller båtens säkerhet och täthet.
Förebyggande är A och O
Regelbunden inspektion är det absolut bästa sättet att undvika obehagliga överraskningar. Gå igenom båten noggrant minst en gång per säsong. Kontrollera genomföringar, slangar, ventiler och mantågsfötter. (källa). Byt ut slitna eller skadade delar i tid, innan de hinner orsaka problem.
Slutsats
Att hitta och åtgärda läckage kan kännas som en utmaning, men det är en viktig del av båtägandet. Genom att vara systematisk, använda rätt material och metoder, och framförallt genom att regelbundet inspektera och underhålla din båt, kan du minimera risken för större problem och fortsätta njuta av härliga dagar på sjön.