Inledning
Mera om Jokern
Leverantörer (pdf)
Till salu
Sammanfattning
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011-2013

 

Nu säljer jag alla mina seglarböcker
ett 20-tal återstår:
Excel-format
Pdf-format

Kitalita är såld!

Söndagen den 26 maj lämnade Kitalita sin hemmahamn i Mariestad för en ny tillvaro i Stockholmsområdet. Nya ägare är Björn Sandberg och sonen Max från Danderyd.


Nye skepparen Max Sandberg i Göta Kanal på väg mot Stockholm.


Hon var ett halvfabrikat, byggd av Arvika Plastindustri 1970 och sjösatt 1972 som en av 63 äkta Jokrar, föregångaren till Balladen. Sommaren 1998, när jag hittade henne, var Kitalita matt i färgen, smutsig och hårt sliten efter många sjömil, bland annat en resa till Medelhavet och två säsonger i Västindien.

Från början var min tanke att göra ordentligt rent, putsa mässingen, byta till en spis med ugn, måla på lite färg här, lägga en ny matta där. Men se, det var inte riktigt så det skulle få gå till. Skrovet såg väldigt starkt och välbyggt ut, tyckte Ingemar Andersson, båtsnickare från Lidköping. Hon hade rätt storlek, var byggd för hårda tag och inredningen var ju gjord i äkta hondurasmahogny. Och han hade lite liggande som vi kunde använda till nya luckor och ett nytt kök.

Så en renovering inleddes som snart tog över allt förnuft. Bokstavligt talat allting har gåtts igenom. Hela båten är ommålad, friborden i koboltblå nyans. Botten är naturligtvis epoxibehandlad och alla rutor utbytta. All inredning är omslipad, betsad och lackad i oräkneliga lager och kompletterad med nya skåp, nya dynor, navigationsbord, rostfri spis med ugn och en effektiv kompressorkyl. Stora vattentankar kompletterar.

Fram sitter ett peke med ankarspel och massor med kätting. Riggen är kompletterad med rulle fram och en ny lättrevad bom från Seldén. Och seglen är förstås nya, från Albatross.

Det mesta av elsystemet är utbytt och nytt. Här finns stora gelbatterier, nya kopplingsplintar, en ny elcentral, batterimätare och en Sailorradio. Ja, faktiskt två - en gammal nostalgisk grön pejlradio och en ny VHF. Naturligtvis är också hela instrumenteringen utbytt med stor kartplotter från Raymarine, framåtseende ekolod, solceller och radar på en mast i aktern.

Motorn då? Jo, den är också helt ny. En 3-cylindrig Volvo Penta 2020 med ny propeller driver lätt ekipaget genom den starkaste sjögång.

Det tog några år att få henne i dagens skick. Men lördagen den 26 maj år 2007, exakt klockan 1230, kunde jag äntligen sätta segel och glida ut från Mariestad i vackert väder med solsken och några m/s vind. Hon seglade igen. Och som hon seglade, kraftfullt.

Och nu? Ja, efter tre års segling och nästan tre år på land har jag sålt henne efter att livet skiftat. Min kvinna har köpt hus i Spanien och det finns liksom ingen tid över till min andra kärlek.

Robert Axelsson