Loggbok

2011 Januari: Och hur skall det bli under 2011? Tja, det får vi se. Inger har, tämligen oväntat, beslutat att köpa ett hus i Spanien och om den affären går i lås, blir det nog ont om tid över till segling.

Juni: Jodå, affären är klar. Vi flyttade in under påskhelgen och i sommar blir det sommarlov i Spanien. Kitalita står sorgset kvar i hallen i Mariestad.

September: Det är lika bra att inse realiteterna; det finns ingen tid över till Kitalita. Lika bra att sälja henne till någon som förhoppningsvis tar ut henne på en riktig långsegling. Under hösten 2011 har jag därför börjat snygga till henne med polish, vax och såpa - och hon är till salu!

2010 Ingen segling alls. Sommaren fylldes av andra aktiviteter. En vecka i Krakow med Inger, några veckor uppe vid stugan i Dalarna samt - det stora äventyret som det bara inte gick att säga nej till - nästan en månad i Malaysia tillsammans med dottern Sara. Och det blev liksom ingen tid över till Kitalita...
  I regnskogen på Borneo.
2009
Besöksstatistiken för 2009, sajten har nästan 200 besökare per dag
16 oktober Lyft och avmastning hos Vänerprofil, Mariestad. Leif Wiik hjälpte till.
22-23 augusti En tvådagars hösttur till till Hällekis, årets sista.
1-3 augusti En tvådagarstur med Inger, övernattning i Brommösundet
23 juni
- 12 juli
En mycket trevlig tur till Läsö, Danmark med Inger. Bengt Franzen följde med nedför älven, Leif Wiik uppför medan Inger tog tåget. Ditsegling i solsken, hemsegling uppför Göta Älv i regn.
Spiken på väg ut
30 maj Liten tur till Nakarholmen med dotter Sara
15 maj Sjösättning och påmastning. Dan-Ivar och Bengt hjälpte till.
2008
Sommaren -
utan specifierade
datum
Sommarlovet bjöd på varierat väder. Det började med en tur tillsammans med kompisar till bl.a. Kalvöarna, Ekenäs och Hönsäter. Så kom äntligen Inger och vi seglade först till Dahlbergså, sedan norrut runt Vänern i vänstervarv tills resan avbröts i Liljedahl (då vi fick höra att min bil vandaliserats i Skövde). Sommaren avslutades med en sen höstsegling till Hönsäter.
14-15 juni Typiskt svenskt försommarväder, kalluft och överutveckling över land - men sol över Vänern. En stilla segling tur- och retur till Sjötorp med övernattning och promenad till Eie Bengtsson vid sluss 6. Massor med tyska båtar ute, få svenska. Tidig hemresa mellan regnmolnen.
30 maj-1 juni Inger och jag kommer äntligen ut på vattnet - det har dröjt alldeles för länge. En lugn fredagstur till Laxhall på Torsö där det ibland finns plats vid restaurangens gästbrygga. Vi testades den förlängda förpiken till full belåtenhet och seglade sedan ut till Djurö där vi tog en LÅNG promenad till både fyrvaktarbostad (med hjortar!!) och fyr. Tidig start söndag morgon för att komma hem i tid till tåget mot Västerås.
9 maj Dan-Ivar och Anders hjälper till att masta på.
7 maj Sjösättning en onsdag eftermiddag utan problem på ett spegelblankt hav.
2007  
3 oktober Lyftning vid 16-tiden i sol och nästan vindstilla. Det tog en stund eftersom Vänerprofil hade "tappat bort" vagnen - vilket gav mig tid att tvätta av hela botten. Den nya tätningen för ekolodet fungerade bra (jag måste lyfta ur den framåtseende givaren före lyft, annars kan den skadas av banden), beväxningen var måttlig och hela operationen gick helt utan problem. Dagen därpå kördes Kitalita till sin vinterförvaring hos Vänerprofil.
 
Till höger besökarstatistik för 2007. Intressant.
26 september Avmastning utan problem, Dan-Ivar hjälpte till.
8 september Det skulle bli en stillsam Torsö Runt tillsammans med Dan-Ivar, en vecka efter höstens stora evenemang. Och det var väl tur att tävlingen (som i år var alldeles förträffligt fin) inte fick det här vädret. Fast det började lugnt, nästan för stillsamt. På väg ned mot Brommösundet mojnade vinden helt och vi tog motorhjälp  - tills vi plötsligt överfölls av en våldsam regnby från ingenstans. Dan-Ivar tappade den nytända cigarren när Kitalita accelerade som en raket under enbart storsegel. Jag hann bara släppa ut storskotet och dra av motorn innan vi var uppe i väl över 7 knop. Att reva var inte att tänka på och i en våldsam rusning ned genom sundet loggade vi som mest 9,1 knop - Kitalita plöjde genom de växande vågorna som ett trimmat RC-lok. Söder om Smörhättan hittade vi lä och fick ordning på prylarna. Som vanligt tog hon in vatten genom självlänsarna och den dåliga tätningen av motorluckan gjorde att vi fick in massor av vatten i båten som vi fick länspumpa för hand efter att elpumpen lagt av. Det här måste jag nog fixa till nästa år...

De sista dropparna tar vi med mugg och svamp...
24-25 augusti En stilla kvällssegling till Skeberga med grillade kotletter. På lördagen besök av lärarkollega Marie med dotter Pauline. Tyvärr ökade vinden och dagens nöjessegling blev till en långpromenad på Torsö med hemsegling (för motor) i 13 m/s SV vind som gav rejäla vågor i den grunda Mariestadsfjärden. Jodå, Kitalita behöver en sprayhood...

Paulina och Inger duschas med 17-gradigt sötvatten
31 juli - 8 aug Seglingen fortsätter efter mellanspel i Toscana, Västerås och Dalarna - nu skulle väl ändå sommaren komma? Men ack så vi bedrog oss. Vi hade Åmål som mål och efter en övernattning på Skebergs försökte vi alltså ta oss västerut - mot en nordostlig vind naturligtvis. På eftermiddagen ökade vinden, vi gav upp och vände mot Lindekroken där vi tröttnade på gungandet vid bryggan och för första gången lade oss på svaj.

Nu var mera regn på gång, så dagen därpå vände vi hem för att träffa dotter Sara, byta ett trasigt vinschhandtag och bo hemma ett par nätter innan vi åter gav oss ut mot Åmål. Mot nordostvinden tog vi oss så till Läckö med dess miserabla service.

Hit kom också Sara och Daniel och vi tog en sväng genom skärgården till fiskeläget Spiken där solen äntligen visade dig. Här fick vi två trevliga dagar med långa promenader och god mat innan vi återvände till Mariestad via ett mellanspel i Lidköping. På vägen ned i bukten lade plottern av, vilket var till viss nackdel när vi så småningom seglade hemåt och mötte en rad regnbyar...

30 juni - 6 juli Den första långturen gick runt delar av norra Vänern i vänstervarv. Och det började med trubbel: I samband med den första övernattningen vid Kalvöarna lossade en slang i motorrummet och allt färskvatten pumpades ned i kölsvinet. På morgonen därpå bidrog Eie Bengtsson med flera slangklämmor vid ett snabbesök i Sjötorp.

Så blev det motorgång till Kristinehamns prydliga gästhamn, precis i åmynningen alldeles intill bron. På kvällen bjöds cider med teater nedanför Mastmagasinet och på morgonen därpå tog vi genvägen västerut med kurs mot Karlstad. Seglade en stund, men fick ge upp då vinden dog ut fullständigt. Gick för motor mest hela vägen. I Karlstad, som egentligen var resans mål, stannade vi i två dagar och hann bland annat bestiga domkyrkan samt gå med på en stadsrundtur. Lite regn fick vi också stå ut med - tyvärr droppade det rakt ned på mitt huvud...

Stiltje på väg mot Karlstad och broöppning in till Löfbergskajen på eftermiddagen.

Efter Karlstad gick färden söderut, först med segel, sedan i stiltje ut mot fyren Tärnan där en rejäl åskfront mötte. Inger tillbringade tiden i salongen medan jag tog mig an regnet och vinden. Sent omsider nådde vi Ekenäs längst ned på Värmlandsnäs. En trevlig hamn där vi tillbringade två dagar, vandrade, hittade myggor i massor och hade det allmänt bra. Den 6 juni, efter fem övernattningar, seglade vi så lugnt och stilla hem och kunde summera en bra första vecka ombord.
15 juni
22,0 dm
En eftermiddagstur västerut tillsammans med Bengt Franzen, som gärna vill vara med på fler seglingar i sommar. En trevlig segling i vindar upp till 5-6 m/s,  4,1 knop i medelfart. Solsken, halvvind ut och kryss tillbaka, vinden roade sig.
8-9 juni
38,1 dm

 
Den första övernattningen. Inger kom ned från Västerås på eftermiddagen och vi packade snabbt Kitalita och gick för motor mot Lindökroken - vinden lyste med sin frånvaro, Vänern låg spegelblank. 16,2 dm enkel resa. Trevlig kväll med regnbågslax, specialsås och nypotatis. Bad i 22 gradigt (yt)vatten. Konstaterade att förpiken ÄR för liten för mig med nuvarande layout...
 Skål för Kitalita!

På lördagen lämnade vi vid 11-tiden, seglade/motoriserade sakta mot Nakarholmen där vi åter badade. Upp till Brommösundet för motor och tillbaka mot Onsösundet för segel i svaga vindar, toppfart 3 knop. Inne mot Mariestad var det åter stiltje. Hemma vid 20-tiden efter två mycket trevliga dagar.
6 juni
34,8 dm
Rullgenuan monterad på morgonen och därefter testsegling tillsammans med lärarkollega Dan-Ivar rakt västerut förbi Island. Tillbaka via Nakarholmen (med rostbiff, fetaost och potatissallad) och Önsösundet. Hon loggade 7 knop i vindar på som mest 6 m/s, perfekt balanserad men tar vid hög fart in vatten bakvägen genom självlänsarna.
Hon seglar!
26 maj
10,1 dm
Premiärsegling med Eie Bengtsson tur och retur Torsöbron för enbart storsegel. Loggade över 5 knop i vindar på 7-8 m/s. Byte till hamnplats 46.

Möte med Kanalbolagets Diana strax söder om Torsöbron
5 maj
2,1 dm
Påmastning, motorgång till och från mastkranen
28 april Beställt sjösättning till kl 1300. Det blev kl 16, därefter transport till en tillfällig hamnplats.
2006 0,4 dm - 1,1 tim motortid
1 september Lyft och transport till vinterförvaring
31 augusti Tillbaka till den Yttre Hamnen, en liten tur på ca 0,2 dm
28 augusti Avmastning och kort provtur i hamnbassängen. 0,3 dm
Under turen startar loggen och börjar räkna
22 augusti Misslyckat försök att flytta Kitalita till en av de inre gästplatserna, alltför grunt. 0,1 dm
20 augusti Påmastning
19 augusti Transport till mastkranen, 0,2 dm
18 augusti Min första sjösättning efter att jag köpte Kitalita. Hon flyter och motorn startar på första försöket.
Yttre Hamnen, Mariestad kl 1625.
 
 

http://www.kitalita.se