Inledning
Mera om Jokern
Leverantörer (pdf)
Till salu
Sammanfattning
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008

Andra kastar ut granen, vi kastade ut köket...
(jan 2003)
 

Man pratar ju om att julen skall dansas ut till tjugonda Knut. I mitt fall var det köket som dansades ut. Tillsammans med Paul Källström bröt, bände, såg och slog vi sönder den gamla inredningen. Här hade man inte sparat på skruv eller lim - där fanns delar som vi måste såga sönder innan vi fick loss dem. Genomföringen till avloppet är särskilt besvärlig, ett lager glasfibermatta ligger plastad över muttern - om det nu finns någon. På utsidan blockerar dessutom vagnens stötta vägen.

Det mesta av trät var i dåligt skick, värst var skivan intill motorrummet som dragit i sig mängder av (oljeblandat) vatten. Kanske går det återanvända en dörr, men annars blir det nog nya delar - som förstås skall betsas och lackas och lackas och sicklas och lackas och lackas igen...

 
Före och efter

Delarna i pusslet transporterades till min snickare som stönade i förtvivlan. - Om vi får ihop något av det här, då är vi inte dåliga. Det låter ju förtroendeingivande. Det nya köket skall byggas runt två diskhoar, en egenhändigt byggd kylbox, en vattenkyld Isotherm APU/SP kompressor samt en rostfri Eno-spis. Jag har i alla fall gjort en ritning...

Annars har januari bjudit på tämligen omväxlande väder, som värst rådde rekordkyla i den stora källaren; termometern visade 0 grader och det blev lite kallt om fötterna efter ett tag. Ändå har arbetet pågått med hyfsad fart. Lite speciell var slutmonteringen av ventilerna för sötvattentankarna. Styrbord och babords tankar har kopplats samman med förpikens tank i en central där man kan välja precis hur vattnet skall ledas. Kanske kommer det att fungera, förhoppningsfullt skall jag slippa få in alltför mycket saltvatten i kölsvinet.


Stängda ventiler till styrbord tank och reservtanken i förpiken. Babords tank öppen

Och så har jag hämtat de gamla gasolflaskorna - och med varm hand lämnat dem vidare till återvinning. Det får väl bli ett par P6-flaskor från AGA, de nya i glasfiber ser intressanta ut.

Temperaturen stiger
(februari 2003)

Långsamt blir det ljusare ute, den värsta vintern är över och trots köldknäppar stiger temperaturen i källaren sakta upp över 5 plusgrader.

Sakta stiger också temperaturen i projekt Kitalita. I Lidköping har Ingemar satt ihop resterna av det gamla köket och håller just nu på med att försöka få ihop ett nytt.

 

Under tiden har jag fullt upp med att passa in och montera nya delar, delar som skall lackeras och delar som jag redan gjort i ordning:

 
Bakom köket, under skarndäck, skall det bli snygg mahogny
Bokhyllan på babord sida har fått en minihylla för pocketböcker.

 
Till vänster: Garderoben får en uppsnyggning
. Till höger: Listning mellan förpik och toalett

Och så har jag givit mig på akterskottet. Den gamla och smutsiga plastmattan satt som limmad - och det var den också, med rikliga mängder kraftfullt lim som motstått åldern väldigt väl och som nu står emot både morakniv och lösningsmedel minst lika bra - sånt där "lim-ta-bort" som färghandlarn rekommenderade är ju rena skämtet... I framtiden skall det bli väv i taket och trä på skottet, just nu ser det ut som nedan.

Dyrbart Stockholmsbesök
(mars 2003)

I fjol blev besöket på båtmässan snörpligt inställt, så icke i år. Jag och Eie Bengtsson kunde använda en hel dag till noggranna studier av båtliv och båtfolk. På vägen dit passade jag dessutom på att besöka Rosättra varv utanför Norrtälje, där jag hämtade en hel del inspiration, ett dörrlås och en elegant plastbalja att montera under spisen.

Från Stockholm fick jag också med mig isolerskivor från Ålstens Marinteknik, större än Isotherms skivor men till ungefär samma pris. Äntligen kan jag börja bygga det nya köket, kylboxen skall ju sitta längst in. Under väntetiden har Ingemar gjort i ordning alla synliga delar utan själva bänkskivan och jag har både provmonterat, betsat och börjat lacka - hugaligen, vad mycket dyr lack det går åt! Bakom spisen, upp mot skarndäck, skall det bli mahogny och snygga plexiglasluckor med belysning istället för den råa plast och de tunna perstorpsskivor som tidigare fanns.

Kök, provmontering

En del hårdvara finns på plats: En tryckvattenpump, ett expansionskärl, en diskho, en köksblandare (från IKEA) och en rostfri Eno-gasolspis. På mässan bestämde jag mig för ett Isotherm kylaggregat med vattenkylning - dock utan den där finessen ASU. Jag tror inte på systemet i en segelbåt med solceller, det måste vara bättre att spara energi i ett stort batteri istället för i någon form av kylförråd. Ett problem är att Kitalita står så illa på vagnen, att jag inte kommer åt genomföringen till avloppet för ett byte. Den nya genomföringen är både lång och stor (59 mm i diameter). Här räcker det inte att bara skruva ned stöttan - förmodligen får jag ta fram inte bara en hålsåg, utan också vinkelslip och svets!

På båtmässan gav Raymarine värdefull information över kabeldragningen kring det påtänkta navigationssystemet; vilka delar som passar samman, kabeldimensioner och hur mycket man kan böja dem, vilka kablar som kan störa varann, etc. Hos Frigus kom jag över ett framåtseende ekolod av föregående årsmodell till reapris och från Odelco fick jag ett knippe elkablar och ett antal kopplingsplintar till batteriavdelningen - en hel vetenskap i sig själv. Batterierna väntar jag med, de är ju färskvara. Ett gammalt bilbatteri och en batteriladdare skall väl räcka för att få igång systemet, till sommaren kanske?

För första gången sedan starten kan jag börja överblicka vad som finns kvar att göra, det känns en aning överväldigande. I själva verket har jag nått fram till akterspegeln där jag äntligen lyckats lossa bultarna som håller resterna av Niclas vindroder - han hade satt fast dem ordentligt, synd att det bara höll till engelska kanalen...

PS. Det märks att våren är på gång, åtskilliga har hört av sig om Accenten och flera seriösa köpare har visat intresse. Vi får se hur det går, pengarna behövs eftersom kostnaderna för projekt Kitalita nu stiger, därav rubriken...

 
Förslag till kylbox, ca 80 liter. Till höger: Förslag till spismontering. liggande

Slutjobbat i sprutboxen?
(1 april 2003)

Nejdå, det är inget aprilskämt. Mycket tyder på, att jag till hösten tappar möjligheten att jobba i en professionell sprutbox med inredningsdetaljerna till Kitalita. Kommer vårterminen att räcka till för allt som måste göras?

Det är ju tur, att så många trädetaljer redan är färdiglackade; förpiken, toaletten, garderoben, salongen, navigationsbordet och till och med det nya köket. Vad som närmast står på tur är fanérskivorna till akterskottet, nedgångsluckorna, teaken i sittbrunnen samt alla durkar. Jag har redan beställt två 15 mm skivor med teaktrall, men mycket tid lär gå till att forma de sarger. som enligt båtsnickare IngemarAnderssons intensioner, skall ligga runt durkarna nere i salongen.


Ett stort hål fick sågas i det gamla köket innan 
jag fick plats med "spisbaljan".

Annars har senvinter och vår fungerat över förväntan, det blir jobbat ett 10-tal timmar i veckan vilket, till min överraskning, sätter synliga spår. Köket är till exempel färdigtänkt, mahognybitarna under skarndäck sitter på plats liksom den där speciella genomföringen till diskhon (vilket var ett litet äventyr i sig själv).


Den gamla genomföringen till diskhon skärs av 
och klyvs innan den kan slås ur. Paul Källström
assisterade med skärskivan.


Faran över. Det räckte med att montera isär stöttan för att komma åt den gamla genomföringen till diskhon och borra ur den. Efter lite spackel och slipning kunde den nya genomföringen monteras utan större problem. Jodå, båten var säkrad med en extra stötta under tiden...

För övrigt har jag rensat halva akterskottet från plastmatta och lim (vilket tog sin tid) och så är det gamla vindrodret äntligen bortmonterat - de sista bultarna fick skäras av med skärskiva.

Under den kommande månaden tänkte jag att, förutom alla detaljer i köket, satsa tid på att fixa en mängd detaljer i inredningen (sådant som inte blivit gjort tidigare). Men så kom Eie och frågade om jag inte skulle byta gasolinstallationen medan jag höll på? Jaså, det också?


Glad Påsk med strömavbrott

(påsk 2003)

En dag i april, när jag kommit till Tidan för att jobba, fann jag lokalen strömlös. Lysrören förblev släckta medan det gick att få igång vägguttagen - säkringarna var urskruvade. Nästa gång var läget värre, nu satt det ett hänglås på säkringsskråpet och när jag snällt frågande kvinnan som har hand om loppmarkanden om hon visste varför strömmen var bruten, kan jag inte påstå att jag möttes av någon större vänlighet. Mitt erbjudande om att hjälpa till med att klippa av hänglåset, slog definitivt an fel strängar... Jag fick noga veta att det var hennes hänglås och att det rådde konflikt om elströmmen mellan loppmarkanden och hyresvärden. Källaren har blivit en bricka i spelet och fortsättning lär följa.

Tack vare en vänlig granne och några skarvsladdar klarades påsklovet och fyra dagar kunde läggas på en mix av skolarbete, dyrbara inköp, övningskörning och båtmekande. Till exempel har ytterligare ett antal däcksbultar tätats med sikaflex medan köksavdelningen har finputsats i väntan på bänkskiva och plexiglasluckor, t.ex. är kylbox och spis med "spisbalja" numera inpassade. En nedfällbar bänkskiva över spisen ingår i konceptet liksom en "vinkällare".

  
Spisbaljan på plats, lägg märke till springan bakom baljan där bänkskivan skall fällas ned. T.h. vinförrådet

Skärtorsdagen ägnades åt elektriska installationer där broder Nils-Göran var mig behjälplig. Vi hann i alla fall göra klar styrbordssidan förut, dvs till förpik och mast. Från elcentralen går huvudledare till förpik och kök där undercentraler tar hand om läslampor etc. Innerbelysningen med sin dimmer har egna ledare liksom förstås lanternor, högtalare, instrument etc.

Och så har jag installerat embryot till en helt ny gasolanläggning komplett med läckindikator enligt konstens alla regler, dvs enligt Svenska Gasföreningens anvisningar. Kopparröret tänkte jag hänga i däcksbultarna med hjälp av klammer, men eftersom ingenting skall vara enkelt var de mest vitala bultarna för korta för att en extra mutter skulle få plats. Vidare var hålen i klammorna för små, en kona saknades till avstängningskranen och så tog tiden slut.

PS. Lillasyster Katja är möjligen på gång till en familj i Karlsborg - om vi kan komma överens om priset...

Katja såld och faran över
(maj 2003)

Det gick som väntat, lillasyster Katja köptes av en glad familj i Karlsborg och fredagen den 9 maj hämtade Anders Carlsson henne med traktor för en lång vägresa. Måndagen därpå hjälpte jag till att masta på och vinkade så farväl till den båt som jag trivts så bra med.

- Va bra, tyckte Niclas Rudbäck kallhamrat. Nu kan du satsa mera tid på Kitalita. Ja, det har han ju rätt i. Segling blir det ändå i sommar, tillsammans med Eie Bengtsson i hans Shipman 28. Och så blir det ett par veckor med Inger i Kroatien, fast en del tror att den bilsemestern bara skall ses som rekognosering inför framtida båtäventyr.

Efter den stora spurten kring påsk har projektet gått fram i den sedvanliga lunken, ett par kvällar i veckan blir det och sällan mer (utöver lackeringsorgierna i sprutboxen på TTC). Den här månaden har jag tagit tag i en massa smådetaljer som "glidit" förbi tidigare, små träbitar här och var, skruvar här och där, några elledningar, inpassning av skivorna till kylboxen, inredningen i garderoben, hyllorna ovanför stickkojen. En 4 mm skiva mahognyfanér till akterskottet och två teakskivor avsedda för de nya durkarna har det också blivit, liksom en första grovsågning på det att jag skall hinna lacka bitarna före sommaren.

 
T.v. Sötvattenpump, tryckkärl och kylkompressor med genomföring på plats under diskbänken - bredvid kylboxen. T.h. Inpassning av bänkskivan.

Å andra sidan är det egentligen ingen brådska med lackeringen eftersom tillgången till sprutbox består. Västerhöjdsgymnasiet i Skövde ville att jag skulle sänka lönen ett par tusen per månad, men det ville inte jag, så det blev inget byte av arbetsgivare. Kanske lika bra det, vi har det ganska bra i Tibro - för det mesta i alla fall och bara jag slipper alla dessa tråkiga datakurser.

Vidare har Kitalita haft prominent besök av båtsnickare Ingemar Andersson. Han levererade bänkskivan till köket och över alla under, den här gången han hade inte en enda tidskrävande kommentar. Tvärtom var han riktigt snäll och tyckte att det såg ut att bli fint. Undrar vad han hade käkat till frukost?

Nu närmar sig sommaren och några dagars arbete skall det väl bli. Sarger och inpassning tar säkert hela sommarlovet, att dessutom hinna med att slutmontera både elutrustning, kök och navigationsbord kanske är att ta i för mycket? Särskilt när jag dessutom måste passa på att använda den varma årstiden till att pyssla med däcket inför kommande målning; slipa, putsa, laga småskador och fylla igen hål...

Sommarlov!
(juni 2003)

Äntligen sommarlov! I fredags kastade vi ut studenterna och i dag, tisdag den 17 juni, avverkades den sista arbetsdagen. Nu har jag några lediga dagar före midsommar, men därefter får Kitalita ge sig till tåls. Inte förrän i början av augusti lär det bli någon ny tid över till projektet. Sommaren lockar med andra äventyr.

Sedan sist har jag fått hyfsad ordning på pentryt. De nya plexiglasluckorna är testade, belysningen likaså, kylboxen silikonad och spisen provmonterad. Fast jag väntar med att limma och dra åt alla skruvar tills all omgivning är klar - om ett år eller så?

Paul har hjälpt mig att sätta galonmatta bakom ryggstöden (ett verkligt pyssel) och för ett par veckor sedan började jag att plasta igen alla gamla och nya hål i skrovet efter borttagna instrument, vindroder och sumlogg. En hel del slipjobb har det också blivit, nu när källaren börjar tömmas på farkoster som kan ta illa vid sig av slipdammet...


Ovan: Akterspegel först med nylagade hål efter vindrodret och sedan färdigslipad för lackering. Plats för ett nytt vindroder kanske?


Akterskottet från in- och utsida. Finputsning pågår lite överallt, sittbrunnen dras ned nängder av stora och små gelcoatskador.

Strömförsörjningen är ett alldeles eget kapitel. Det kostar på att göra enligt läroboken, säkringar, kopplingsplintar, brytare och en CD 150-fördelare tar pengar, tid och plats. Kopplingsschema (PDF-fil, 43,8 kB). Nu finns en majoritet av allt detta tunga kablage på plats och jag väntar bara på att broder Nils-Göran skall ta sig tid att hjälpa mig med finliret. Först därefter kan jag koppla in ett testbatteri, skruva ihop navigationsbordet och ta itu med resten av inredningen: tak, durkar och akterskott (som för övrigt äntligen är plastrent). Helst borde jag också försöka bygga en fullskalamodell av en vindruta.


Ovan: Nylackerade trädetaljer på TTC, bl.a. råmaterialet till de nya durkarna, hyllan till stickkojen och en mängd andra delar.

En inspirerande semester
(augusti 2003)

Så är man tillbaka på jobbet, fredagen den 15 augusti samlades vi till läsårets första personalkonferens. Eleverna kommer på onsdag i nästa vecka och sedan börjar ekorrhjulet att snurra på allvar, ännu mera konferenser, arbetslag, informationskvällar, prov, individuella studieplaner, dokumentation, protokoll - och emellanåt lite undervisning.

Sommarlovet blev precis så omväxlande och bra som jag hade hoppats. Varmt och skönt väder: Övningskörning med Sara i hennes 18-årspresent, en weekend vid Mojesjön utanför Gagnef, några underbara dagar i västra Vänern på Eies Shipman 28, en vecka med bad, Dan Andersson och målarorgier i Dalarna (det är fantastiskt hur en timmerstuga kan växa när man skall måla den), utfärder i kanadensare och så en treveckors bilsemester till Kroatien.

Kroatien? Tusenåriga minnen av historien, goda priser, utmärkt mat och så, förstås, Medelhavet med klart och varmt vatten. Enkla stadskajer med gästande båtar, några på svaj, och stora marinor med ännu flera båtar. Något att drömma om? Ett mål för Kitalita? Kanske det. Bilden överst visar några öar i norra delen av landet, den undre bilden är tagen från det fjärde klocktornet i centralorten på ön Raab.

Årets planer

När jag började jobba med Kitalita hade jag, som bekant, ingen klar bild över var vi skulle sluta, inte heller hade jag någon större erfarenhet av praktiskt arbete - möjligen undantagandes en del plastarbete och lite slipning på segelflygplan. Aningslöst startade jag det nya projektet och det dröjde månader innan jag på allvar började inse vidden i projektet. Jag började lite försiktigt i förpiken och fortfarande för ett år sedan hade jag inte på allvar börjat rota i durkarna akterut!

För några månader sedan började jag ändå ana ett slut på projektet. Nu har jag för första gången en överbild över resten av arbetet. Jag har, åtminstone på ett ungefär, klart för mig vad som återstår att göra - därmed är allting reducerat till en fråga om tid. Under det närmaste året har jag följande mål:

Försöka hinna med så mycket som möjligt av däcksfinish medan sommarvärmen består och innan grannarna åter tar lokalen i besittning. Därvid montera bort pullpit och däcksstöttor

  • Göra hål och installera luckan i förpiken.
  • Göra en modell av vindrutan och lägga en beställning
  • Lacka britsarna och lägga in durkar med sarger
  • Montera ihop kök och navigationsbord, dra ytterligare elledningar
  • Klä stickkojen med väv, montera hyllan
  • Bygga om i durkarna längst akterut, dieselvärmaren bör få en egen avdelning
  • Installera varmvattenberedare och värmeväxlare, duschuttag på akterdäck
  • Installera en dieseltank bakom montorn och demontera nuvarande tank

Sedan får vi se om jag hinner med...

Ny avrinning till luckorna
(september 2003)

Jo, det var det där med luckorna till stuvutrymmena i sittbrunnen. Ingemar tyckte att avrinningen var alldeles för dålig - om det skulle slå in en stor våg skulle allting bli riktigt blött. Värst var det kring den tämligen primitivt uppsågade akterluckan. Problemet hade gnagt i mina tankar hela sommaren, men nu är en lösning på gång (efter ett tips från Peter Gustavsson i Mariestad).

  • Man sågar bort nuvarande avrinning, putsar kanterna och kapar dessutom några mm på luckans gavlar.
  • Man tager en perstorpsskiva som underlag och fäster på den en form skapad av en 30 mm träkloss klädd med brun packtejp och målad med släppmedel. Med silicon kan man forma fina radier och med modellera kan man skapa eventuella "urgrövningar".
  • På formen (flera olika i själva verket) gjuter man nya delar vilka plastas fast mot luckor respektive däck. Spackel och slipmaskin löser detaljerna.

De tejpklädda och släppmedelbemålade träformarna syns nedan till vänster. Till höger har de fått gelcoat och längst ned till vänster har de plastats. Längst ned till höger fyra färdiga rännor innan de snyggats till i bandsågen.

 

 

Som synes pågår arbetet för fullt och jag är riktigt imponerad! Peter har för övrigt besökt projektet för att ta en titt på däckslayouten - det har ju hänt en del sedan 1970-talet. Han gillade väl inte riktigt mitt förslag till vindruta, men annars hade han gott om idéer. Allt från att byta till bättre revsystem på bommen till att flytta fästet för akterstaget och att ersätta fyra små vinschar på rufftaket med en stor. Det här skall bli intressant att se i praktiken - jag har lite försiktigt börjat med att ta bort skotvinscharna och att rensa rufftaket från all gammal utrustning - fast jag väntar med att lägga igen hålen, några av dem kanske kan användas.


Förslag till vindruta och befintlig vinschlayout

Mer tankearbete

Annars har jag använt tiden till att fortsätta putsa på däcket; för tillfället håller jag till runt sittbrunnen ty där fanns i sanning en hel del att göra. Gamla skruvhål skall fyllas igen liksom hål efter utrivna reglage och instrument, tjocka lager av gammal färg måste slipas bort och så måste en mängd skador i gelcoaten lagas. Jag fick skruva bort pullpit för att komma åt överallt - nå, den skall ju ändå bort för att snyggas till och få lite nya finesser.


Eie har lagom storlek för att komma ned i babords stuv, rengöring pågår. Målning och montering av varmvattenberedare väntar.

Och så har jag fått en påminnelse om att det lönar sig att tänka efter före. Till exempel bör man komma ihåg att sätta dubbla slangklämmor under vattenlinjen. Det hade jag glömt vilket tog tid att fixa. Och så skall man tänka färdigt på tanklocket till bränsletanken. Jag hade plastat igen det gamla hålet - och så slutar det med att jag får ta fram hålsågen och såga upp det igen. Jag nu inbillar jag mig att jag tänkt färdigt på dieseltank och varmvattenberedare, fast jag skall nog tänka ett tag till.

Under egen elkraft
(oktober 2003)

Lördagen den 18 oktober, klockan 1132, kunde jag för första gången vrida om huvudströmbrytaren och sätta fart på elcentralen i Kitalita.

Broder Nils-Göran hade gästat mig under två dagar och pillat med det elektriska. När jag så bytte batteri i bilen, fick det gamla anställning i "projektet" och nu fick en nygammal bilradio liv, lampor lyste dimmat och fläktar surrade. Det skall bli extra skoj att försöka köra igång den gamla gröna Sailorradion, jag har just hämtat hem den från från Ludvika där den återfått hälsan.

 

Från batterierna går matarkablar upp till en undervåning i navigationsbordet där plintar för "stora minus" (till vänster) och "stora plus" (till höger) finns. Här skall också ett antal regulatorer få plats. Mot skottet sitter en radiopanel (just nu med enbart en bilstereo monterad) samt en elcentral med säkringar och brytare - fast det kommer nog att behövas ytterligare en rad med säkringar...


 

Vad mera? Tja, epoxispackel och slippapper. Runt sittbrunnen har jag plastat igen en mängd hål och lagat oräkneliga gelcoatskador. Ännu återstår att åtgärda stora delar av däcket, men det får bli nästa sommar. Det är bäst att lugna sig med slipandet nu när kylan kommer och lokalen är fylld av bilar och husvagnar...

Närmast skall jag ge mig på köket. Jag har fått bänkskivan från snickaren (läcker, läcker) och nu är det dags att montera ihop alla delar och kanske till och med pilla in mahognyskivan till akterskottet. Och så måste jag lösa problemet med förpikens nya lucka. Jag hade gruvat mig i ett par år, men nu kom hjälp från Anders, segelflygare med sticksåg. Det var spännande att säga upp ett så stort hål i fördäcket. Förut har här suttit en läckande ventil, nu skall det bli en fin Lewmarlucka. Och det gick över all förväntan, spåret blev rent och snyggt och det skulle kunna vara så enkelt som att bara lägga i den nya luckan - om däcket varit plant. Det är det inte, så jag måste bygga upp någon form av sarg i vinter.  

Stuvproblem

Mera tankearbete finns det plats för i sittbrunnen. Rengöring, målning och nya durkar i stuvutrymmena är visserligen rutin, men avrinningsrännorna är något helt annat. De fyra första av sex är inpassade, men inte fästa. Först skall installeras varmvattenberedare, gasolledning och dieselvärmare. Och så måste akterluckan få gångjärn - Någon tidigare ägare har helt rått sågat ur den ur däcket med sticksåg...

Dieselvärmaren tänkte jag placera just i akterstuven. Tyvärr var mellanskottet så illa åtgånget av tidens tand, att jag valde att slå bort det (med våld och slägga) - bara för att finna att det inte gick att få ut genom någon av luckorna! Det måste ha plastats fast när båten byggdes. Jag fick ta fram sågen igen - det nya skottet lär bli tudelat.

Äntligen: El i källaren
(mitten av december 2003)

Äntligen, efter ett halvår med långa skarvsladdar, finns det el i min källare. När kvällarna blev mörka och kalla, var det skönt att kunna tända lysrören i taket. Fast å andra sidan inte, det skarpa ljuset avslöjade ett dammlager över de närmaste husvagnarna och bilarna - kan det möjligen vara slipdamm? Måste skaffa en mjuk borste...

Redan efter den tidiga oktoberkylan kröp temperaturen i hallen ned till bara 7-8 grader och jag tvingades ner i Kitalitas salong där jag sedan dess jobbat med bl.a. köksavdelningen: Stommen sitter numera på plats, fäst med epoxi, glasfiberremsor och sikaflex. Köksskivans luckor ligger på Tibro TTC och väntar på lackering tillsammans med det nyinpassade akterskottet. Vattenpump, tryckkärl och vattenledningar är anslutna, kylboxen är silikonad med kompressor och förångare på plats. Snart saknas bara bänkskivan över spisen och några lister (samt att göra färdigt gasolinstallationen).

  
Ovan t.v. På Tibro TTC finns det mesta, t.ex. en elegant sticksåg med lutbart bord som man kan använda till att såga ur hålet i locket till kylboxen. Ovan t.h.: Skenbart kaos, snart sitter både spisen och de första durkarna plats.

Av snickaren har jag fått de teakbrädor som skall bli sarger runt durkarna. Inpassningen är ett konstverk och pågår med hyvel och bandslip samtidigt som jag håller på med att snygga till och lacka fronterna på britsarna. Kanske är det också dags att ta tag i de första dynorna, de behöver både nytt skumgummi och nytt tyg...

 
Ovan t.v. Varmvattenberedaren får kanske plats i babord stuvutrymme. Fast före eventuell montering skall jag måla skotten samt lägga ett lager väv med epoxi på den nya durken (det blev en hel del material över efter durkarna nere i salongen). Ovan t.h. Sargerna håller sakta på att ta form. Här i förpiken hittar man också givaren till ett framåtseende ekolod samt givaren ett vanligt ekolod (den senare är monterad på insidan av skrovet).

Den gröna Sailorradion gick igång på första försöket (efter en del översyn) och har fått sin plats i bokhyllan. Det elektriska skall snart få sig en ny omgång, men innan dess skall jag bygga ytterligare en rad med brytare och automatsäkringar. Och så behöver jag få lite kontroll över allt det kablage som skall dras akterut mot den blivande targabågen. Göran på Cordland har givit en del goda råd - fast det är märkligt vad dyrt allt blir när man pratar med folk som vet vad som gäller. En bra sprötantenn á 1 500 kr + fäste och kabel räcker t.ex. inte om man vill ha en bra kortvågsmottagning. Nej, här behövs även ett jordplan på någon kvadratmeter kopparplåt, alternativt en jordplatta ā 1 500 kr...

Robert Axelsson

 


http:/www.kitalita.se