Inledning
Mera om Jokern
Leverantörer (pdf)
Till salu
Sammanfattning
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008

Kylan slår till
januari -02

Under jullovets köldvåg sjönk temperaturen till strax under 5 plusgrader i fabriken i Tidan, men varma kläder och en värmare gjorde situationen uthärdig ombord på Kitalita - åtminstone under de få dagar då jag hade tid att ägna mig åt henne.

Stickkojen har fått en rejäl genomgång med isolermatta, väv och färg. En ny elinstallation är på gång med ett 32 mm plaströr i taketet och nu väntar jag bara på att den nya bokhyllan skall bli färdig så att jag kan plasta fast den mot skrovet och avsluta med att sätta isolermatta och galon mot skrovet.

Navigationsbordet har genomlidit sin stora renovering med viss bravur: En ny ovandel och ett nytt lock har passats in och befinner sig just nu på lackering, kökslådorna håller på att byggas om så att det skall passa i navigationsbordets gavel tillsammans med värmare och cirkulationspump. En bokhylla är upptagen i knähöjd och därovan finns en mellanvåning för bl.a. instrumentplintar och regulatorer.

 
Mellanvåning med elkopplingar respektive botten med värmare mm

Egentligen blir det alldeles för fint, det känns som om jag måste ge mig på omgivningen också. Elcentralen är t.ex. inte för vacker när man tittar närmare (nu skulle allt Ingemar vara stolt över mig). Jag har börjat med att rensa skotten vid kök/navigationsbord från gammalt lack...

Motorbeslut dröjer

Länge, länge har jag funderat på om jag skall byta motor i Kitalita eller inte. En 7,5 hk Yanmar 1GM (inköpt 1985 för 23 000 kr komplett med axel) är alltför klen för en så pass tung båt. Dessutom är sötvattenkylningen trasig och så har motorn gått en hel del timmar på väg hem från Västindien. Å andra sidan är en ny motor hur dyr som helst, medan den här Yanmaren är outslitlig och dessutom har installationen, åtminstone enligt förre ägaren, fungerat perfekt under alla år. Motorbädden har friska motorfästen, propellern var den enda som inte fick beväxning i Västindien och bränsletanken må vara liten, på bara 22 liter, men placeringen gjorde att det alltid var enkelt att åtgärda luft i systemet. Niclas berättar:- En gång, när vi fick riktigt dåligt väder på Biscaya och skulle försöka ta oss in till en hamn efter en fiskebåt, lade motorn av. Soppatorsk, vi hade glömt att fylla på diesel. Vi befann oss i ett riktigt heltaskigt läge och hade inte tid att lufta systemet, men det räckte att mala med startmotorn för att få fram ny diesel och få liv i motorn."

Det låter ju bra. Så, efter att jag har öppnat stuvarna i sittbrunnen och rotat runt lite, har ett par första beslut trätt fram:

  • Jag behåller orginaltanken, men förser den dels med en nivåmätare och dels med en 100 liters dieseltank i babords stuvfack (mot köket á la Ballad) som via en pump får mata den lilla "dagtanken".
  • Bränslefltret flyttas ned i motorrummet.
  • Motorreglagen kompletteras med en temperaturmätare och flyttas till ett bättre skyddat utrymme bakom en lucka ovanför stickkojen.

Beslut om ett eventuellt motorbyte dröjer däremot, det är mycket pengar som skall fram.

Yanmar 1GM

Time out
(mars -02)

I slutet av februari tvärstoppade projekt Kitalita. Efter en intensiv period där jag försökte hinna med att få så många trädelar som möjligt, helst alla, lackerade före sommaren och en planerad flytt till Västerås tvingades jag begära "time out". Boken "Relationer ombord" av Marie Blomqvist rekommenderas alla båtbyggare.

Under den närmaste tiden får projektet lov att gå på sparlåga. Under våren nöjer jag mig nog med att lacka färdigt alla de trädetaljer som ligger på TTC, en skön blandning av delar till naviationsbord och kökslådor, den nya dörren till förpiken samt stickkojens bokhylla. Förhoppningsvis kommer jag igång med arbetet igen till hösten.

Livet återvänder
(augusti -02

Sommarlovet närmar sig sitt slut och sakta bärjar arbetslusten att återkomma. Våren blev ju rätt turbulent, projekt Kitalita lades på is och hennes rival, Accenten Katja, har inte ens sjösatts i år. Sommaren har istället ägnats åt att flyttta från ett radhus till en insatslägenhet i Skövde, till att plocka hallon hos min gamla mamma i Dalarna, till att lyssna till nattliga Dan Anderssonvisor vid en kolmila i Norrvik, till att bada i Dalälven, sola, läsa dåliga (och bra) deckare, till att reparera ett skadat förhållande och till resor, bl.a. till Kreta och Prag, den senare före översvämningarna och tillsammans med dotter Sara.

Nu närmar sig skolstarten och jag har hälsat på hos mina två segelbåtar i Tidan. Där stod de, precis som jag lämnade dem i våras, Katja färdigvaxad och halvt framdragen, Kitalita täckt av damm och prylar.

Så snart som möjligt skall jag köpa en stor presenning att täcka Katja med, när skolan kommit igång på allvar skall jag ge mig på Kitalita igen. Resterna av det odugliga vindrodret skall monteras bort från akterspageln som skall återställas och få alla fula hål igenplastade. Och så skall jag göra färdigt det sista på friborden, plasta igen hålet efter VDO-loggen och därefter ge mig på överbyggnaden. Däcket skall tvättas och rensas från skräp, skador lagas och så skall jag tänka ut ett sätt att täta skarven mellan skrov och däck.

- Vi seglar till Shetlandsöarna!
(oktober -02)

Är det ett nytt stolleprov på gång? Nejdå. Jag sitter hemma hos Eie Bengtsson i Mellerud och vi pratar framtid och båtliv. Jag har kommit igång med projektet efter ett halvårs paus och behöver ha någon förnuftig person att prata strategi med. - Ja, det skulle bli en bra test för både båt och besättning. Sommaren 2005 borde vara ett bra mål.

Eie är ingen duvunge när det gäller segling och för två år sedan var vi till Sörlandet tillsammans. Han menar allvar, och varför inte? Det är ju i alla fall nästan tre år tills dess...

Eie skall förresten flytta till Lyrestad i Västergötland och planerar att lägga sin båt i Sjötorp. Eftersom han lovar att det finns plats för en gast och eftersom jag faktiskt borde satsa mera tid och pengar på Kitalita är det dags att annonsera ut hennes lillasyster, Katja alltså, dvs min kära Accent.

Höstinspektion

Sedan sist har jag haft det sedvanliga höstbesöket av min läromästare, Ingemar Andersson från Lidköping. Han hummade om att inredningen blir riktigt bra - om man tar hänsyn till omständigheterna. Jag hade provmonterat navigationsbordet och salongen såg faktiskt fin ut, tills Ingemar petade på bordet och korthuset rasade samman...


Navigationsplatsen provmonteras (foto före raset)

Ingemar passade på att dela ut en massa goda råd (de flesta av dem innebar ännu mera arbete för undertecknad och var av typen "Du kan börja med att riva det gamla köket och börja det nya med kylboxen" och "Sargarna till stuvluckorna ute i sittbrunnan måste byggas om så att de inte släpper in vatten"). Han gjorde lite nytta också och monterade bl.a. dörren till förpiken - visst blev det bra?

Nu väntar jag på att min elkunnige broder Nils-Göran skall fortsätta med det elektriska innan jag kan göra klar navigationsplats och stickkoj. Under tiden håller jag på med att vidga vyerna, jag har tagit mig ut på däck med varmvatten, såpa, trasor och borste i hösta hugg. "Power filen" är bra till att jämna ut gamla skador och slipa ned sprickor. Anders i Hamnmagasinet lär få ta hem fler burkar med epoxispackel och plast i vinter...

- Endast långsamt framåt
(nov 2002)

Tyvärr den här hösten varit alldeles särskilt besvärlig vad gäller min arbetsinsats på Kitalita - snart känner hon väl inte ens igen mig. Hösten har varit fylld av konferenser, provrättning, websidor, kvällstjänst i form av information till "våra" högstadier (dvs PR för vår gymnasieskola) och extra kvällskurser.

Som om det inte räcker finns Segelflygsport, en tidning som skall fyllas med material, samt en kvinna och en dotter som man ju gärna vill träffa ibland - vad gäller dottern är vi framme vid avsnittet övningskörning och hon är viktigare än alla båtar tillsammans.

Lite har det ändå blivit gjort. Viktigast är väl att jag äntligen kommit igång med däcket. Först och främst skall åratal av damm och smuts tvättas bort. Sedan skall gamla skador lagas och en massa sprickor slipas ned. Power file, spackel, slipmaskin och slippapper - temat känns kanske igen?

Och så har en lärarkollega som hade en helgdagskväll ledig (bilden) hjälpt mig med att dels sortera elektriska ledningar och dels montera bort alla durkar och göra rent i kölsvinet - där fanns åtskilligt att rota i. Målning pågår just nu som bäst.

- Ja, det är ju lite överkurs förstås
(december 2003)

Låt mig börja med att önska en god helg till alla dem som läser den här sidan, en hälsning från Kitalita och hennes medarbetare. Humöret är gott då år 2002 har fått en bra avslutning efter ett riktigt uselt mellanparti.

Sedan sist har kölsvinet fått en rejäl rengöring och därtill ny färg. Efter den insatsen bad jag min snickare att ta hem en 16 mm skiva av teaktrall på det att Kitalita skulle få nya durkar. - Jodå, det kan jag ju hjälpa dig med. Skall du göra sargar också, frågade Ingemar så oskyldigt som bara han kan. - Vadå, sargar? - Ja, det är förstås lite överkurs, men man brukar göra en sarg så att det blir lite snyggare runt durkarna. Vi kan ju åka ned i Linjetten så får du se hur det ser ut.

  
Det här är garanterat inte i Linjetten...
(köket i bakgrunden, skall snart demonteras)

Saken är den, att Ingemar med sonen Jan just byggt klar inredningen i Jans alldeles nya 35 fots Linjett och nu åkte vi dit i vinterkylan för att titta. Det blev en lång titt och här fanns lösningar på alla de små och stora problem jag haft: Köket, bordet, dörrhandtaget in till förpiken, hyllan i stickkojen, ett handtag i taket att hänga i, gardinstängerna och, förstås, durkarna. Sargarna medför en hel del extra arbete, men ack så snyggt det blir...

Under jullovet har flera dagar lagts i Tidan och just nu pågår arbete både högt och lågt:

  • Finputs av hålet till loggen (plasten var så tjock att jag fick borra från båda hållen och det blev inte så bra...). Därefter slutmontering av rör till logg och framåtseende ekolod
  • Igenplastning av hålet till den gamla VDO-loggen
  • Demontering av alla delarna till det gamla vindrodret och igenfyllning av skruvhålen på akterspegeln
  • Nya planer för garderoben, det får bli en brädgång där också och en extrahylla. Inpassning av lister pågår vilka senare skall betsas och lackas
  • Betsning och lackering av diverse tak-, prydnads- och dörrlister
  • Montering av extra högtalare vid sofforna
  • Montering av hylla för pocketböcker ovanför britsen på babord sida

Och så har motorrummet äntligen öppnats (efter två års tvekan...) och en stor utrensning har inletts. Gammal isolermatta rivs ned och därtill skall elledningar, reglage och slangar sorteras (och demonteras).

  
Motorrummet före årgärder, kaos är bara förnamnet...

Fast det stora jobbet är förstås däcket. Mikael Lund, lackerare och seglare från Mariestad, har detaljtipsat om hur man angriper nedsliten gelcoat med Scotch-Brite slipsvamp, hur man lagar skador och tar bort sprickor. De senare är av samma typ som på ett segelflygplan som fått stå ute i sol och regn och här finns ingen pardon: Runt sprickorna måste gelcoaten slipas ned ändå till plasten.

Att den gelcoat som lagts i båtformarna brukar vara fylld av mikroporer hade jag däremot ingen aning om. Det räcker inte ens att vattenslipa ytan med 400-papper, man måste följa upp med epoxigrund också. Nå, den skall Mikael få spruta på. Någon gång nästa år, kanske?

Robert Axelsson

 


http:/www.kitalita.se